Επιδιδυμίτιδα

Τι ορίζεται ως επιδιδυμίτιδα;

Ως επιδιδυμίτιδα ορίζεται η εκδήλωση φλεγμονής στη επιδιδυμίδα, ενός οργάνου που εντοπίζεται στον όρχι και τον συνδέει με τον σπερματικό πόρο. Πρόκειται για ένα σωληνάριο μήκους 5-6 εκατοστών που εφάπτεται στον όρχι. Η βασική της λειτουργία είναι η μεταφορά των σπερματοζωαρίων από τους όρχεις στον σπερματικό πόρο. Όμως, η επιδιδυμίδα παίζει σημαντικό ρόλο και στην ωρίμανση των σπερματοζωαρίων.  Η επιδιδυμίτιδα μπορεί να εμφανιστεί σε άνδρες οποιασδήποτε ηλικίας, όμως εμφανίζεται συχνότερα σε νέους άνδρες από 15 έως 35 ετών και διακρίνεται σε οξεία και χρόνια.

Ποια είναι τα αίτια πρόκλησής της;

Η επιδιδυμίτιδα στην πλειονότητα των περιπτώσεων προκαλείται εξαιτίας κάποιας βακτηριακής λοίμωξης του ουροποιητικού. Το μικρόβιο που προκαλεί συνήθως την επιδιδυμίτιδα είναι το E.Coli, όμως μπορεί για την εκδήλωσή της να ευθύνονται σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, όπως για παράδειγμα τα χλαμύδια. Σε εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις η επιδιδυμίτιδα μπορεί να προκληθεί από το μικρόβιο της φυματίωσης.

Μερικά ακόμη αίτια πρόκλησης της επιδιδυμίτιδας είναι τα παρακάτω:

• Μόνιμος καθετηριασμός του ασθενούς
  • Τραυματισμός στη βουβωνική χώρα
  • Λοίμωξη προστατικού αδένα
  • Προηγούμενη χειρουργική επέμβαση προστάτη

Ως προδιαθεσικοί παράγοντες για την εκδήλωσή της έχουν ενοχοποιηθεί η συχνή εναλλαγή σεξουαλικών συντρόφων χωρίς προφυλάξεις και η διόγκωση του προστάτη.

Με ποια συμπτώματα εκδηλώνεται η επιδιδυμίτιδα;

Τα  πρώτα συμπτώματα της επιδιδυμίτιδας είναι η εκδήλωση αισθήματος βάρους στους όρχεις και ευαισθησίας κατά την αφή. Επίσης, ο πάσχων όρχις εμφανίζει οίδημα και γίνεται ιδιαίτερα σκληρός. Επίσης, ο ασθενής με επιδιδυμίτιδα μπορεί να εκδηλώσει συμπτώματα όπως:

• Πυρετό
  • Εκδήλωση αδυναμίας
  • Πόνο στη βουβωνική χώρα
  • Συχνοουρία
  • Δυσουρία
  • Αιμοσπερμία
  • Πόνο κατά την εκσπερμάτιση
  • Κάψιμο κατά την ούρηση

Πώς πραγματοποιείται η διάγνωση;

Η διάγνωση της επιδιδυμίτιδας θα πρέπει να πραγματοποιείται από έναν έμπειρο ανδρολόγο. Η κοινή συμπτωματολογία με τη συστροφή όρχεως προκαλεί συχνά σύγχυση. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων η διάγνωση προκύπτει με τη λήψη του ατομικού ιστορικού και την κλινική εξέταση του ασθενούς.

Συχνά απαιτείται και η διενέργεια ενός υπερηχογραφήματος όρχεως, το οποίο δίνει σημαντικές πληροφορίες για την κατάσταση του πάσχοντος όρχεως. Τέλος, εάν υπάρχει υποψία ότι υπάρχει μικροβιακή λοίμωξη είναι απαραίτητη και η διενέργεια γενικής και καλλιέργειας ούρων καθώς και σπέρματος.

Ποια είναι η κατάλληλη θεραπεία για την επιδιδυμίτιδα;

Η επιδιδυμίτιδα μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά με τη χορήγηση ειδικής φαρμακευτικής αγωγής από το στόμα. Η φαρμακευτική αγωγή που ενδείκνυται είναι αντιβιοτικά, αντιφλεγμονώδη και αντιπυρετικά, εάν και εφόσον ο ασθενής εκδηλώσει πυρετό.  Σε σπάνιες περιπτώσεις όπου ο ασθενής εκδηλώνει υψηλό πυρετό, ενδέχεται να χρειαστεί η νοσηλεία του για τη χορήγηση της φαρμακευτικής αγωγής ενδοφλέβια.

Η συντηρητική αντιμετώπιση περιλαμβάνει ανάπαυση του ασθενούς και ανύψωση του όσχεου με ειδικό σπασουάρ, αφού η ανύψωση των όρχεων ανακουφίζει τον ασθενή από τον πόνο. Επίσης, στην ανακούφιση βοηθά και η τοποθέτηση ψυχρών επιθεμάτων στην πάσχουσα περιοχή. Ο ασθενής ανακουφίζεται πλήρως από τα συμπτώματα συνήθως σύντομα εντούτοις πλήρη ύφεση μπορεί να γίνει μετά από 3-4 εβδομάδες.

Η χειρουργική επέμβαση για την αντιμετώπιση της επιδιδυμίτιδας είναι εξαιρετικά σπάνια. Εφαρμόζεται κυρίως στις περιπτώσεις που η επιδιδυμίτιδα έχει προκαλέσει απόστημα, με αποτέλεσμα να απαιτείται η χειρουργική παροχέτευσή του.

Επιδιδυμίτιδα & Πιθανές επιπλοκές

Η αντιμετώπιση της επιδιδυμίτιδας μετά τη διάγνωσή της θα πρέπει να είναι άμεση. Εάν αφεθεί χωρίς θεραπεία, η επιδιδυμίτιδα μπορεί να προκαλέσει:

Εάν εμφανίζετε συμπτώματα επιδιδυμίτιδας, θα πρέπει να αναζητήσετε ιατρική βοήθεια.  Επικοινωνήστε με την κλινική Androclinic, ένα εξειδικευμένο κέντρο Μικροχειρουργικής, Επανορθωτικής Χειρουργικής Γεννητικών Οργάνων, Ρομποτικής & Ελάχιστα Επεμβατικών Θεραπειών Προστάτη, Ανδρικής Υπογονιμότητας & Στυτικής Δυσλειτουργίας και κλείστε το ραντεβού σας.