Προωρη Εκσπερματιση

Αίτια – Διάγνωση – Αποτελεσματική Θεραπεία.

Εισαγωγή

Ένα από τα σημαντικότερα και πιο συχνά (ειδικά σε νεαρές ηλικίες) προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άνδρες είναι αυτό της πρόωρης εκσπερμάτισης. Σαν πρόωρη εκσπερμάτιση ορίζεται η ακούσια εκσπερμάτιση σε χρόνο λιγότερο των 60 δευτερολέπτων μετά τη διείσδυση  σε περισσότερες του 75-100% του συνολικού αριθμού των διεισδύσεων.

Τα προβλήματα που δημιουργεί η νόσος στη σεξουαλική ζωή του πάσχοντα καθώς και οι επιπτώσεις που έχει στην ομαλή σχέση του ζευγαριού είναι αυτονόητα. Μάλιστα, πολλές φορές πέραν της απογοήτευσης, το άτομο συχνά προσφεύγει σε αποφυγή της σεξουαλικής δραστηριότητας.

Πότε Εμφανίζεται;

Η πρόωρη εκσπερμάτιση μπορεί να εμφανιστεί από την αρχή του σεξουαλικού βίου του ανδρός (πρωτοπαθής). Δηλαδή ο άνδρας, βιώνει το πρόβλημα από την πρώτη του σεξουαλική εμπειρία. Στις περιπτώσεις αυτές η εκσπερμάτιση μπορεί να συμβαίνει πολύ γρήγορα, μερικές φορές και πριν την κολπική διείσδυση.

Σε άλλους άνδρες όμως εμφανίζεται κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής τους ζωής χωρίς να υπάρχει προηγούμενο ιστορικό (δευτεροπαθής). Σε αυτή την περίπτωση εμφανίζεται σταδιακά ή ξαφνικά. Πριν γίνει αυτό ο άνδρας συνήθως είχε φυσιολογική εκσπερμάτιση ώστε να απολαμβάνει την σεξουαλική επαφή.

Αίτια

Παρότι παλαιότερα τα αίτια εμφάνισης ανάγονταν σε καθαρά ψυχογενείς παράγοντες, πλέον ως αιτίες εμφάνισης αναγνωρίζονται τόσο ο ψυχολογικός παράγοντας, αλλά και ο βιολογικός παράγοντας, αφού έχουν διαγνωσθεί αιτίες που σχετίζονται με το πρόβλημα όπως για παράδειγμα δυσλειτουργία νευρικών κέντρων ή υποδοχέων σεροτονίνης.

Όσον αφορά την πρωτοπαθή πρόωρη εκσπερμάτιση σαν αίτια παρουσιάζονται το άγχος, κάποια υπερευαισθησία της βαλάνου ή όπως αναφέρθηκε κάποια διαταραχή των υποδοχέων σεροτονίνης ή των κέντρων που ρυθμίζουν την εκσπερμάτιση στο νωτιαίο μυελό ή στον εγκέφαλο.

Στην δευτεροπαθή εκσπερμάτιση σαν αίτια αναφέρονται η στυτική δυσλειτουργία, ο υποθυρεοειδισμός, οι χρόνιες φλεγμονές του προστάτη, οι νευρολογικές παθήσεις, οι παρενέργειες φαρμάκων κ.α.

Μπορούμε να βρούμε μαζί την ολοκληρωμένη και εξατομικευμένη αντιμετώπιση του προβλήματος της πρόωρης εκσπερμάτισης, με υπευθυνότητα και κατανόηση.

Αντιμετώπιση – Θεραπεία

Για την αντιμετώπιση της νόσου είναι κορυφαίας σημασίας η λήψη πλήρους ιστορικού από τον ασθενή, ο οποίος με τη σειρά του θα πρέπει να είναι λεπτομερής στα στοιχεία που θα δώσει στον θεράποντα ιατρό. Ειδικότερα θα πρέπει ο γιατρός να γνωρίζει:

• αν ο ασθενής είναι διαβητικός ή νεφροπαθής
  • τυχόν νευροπάθειες ή κακώσεις και τραύματα στη σπονδυλική στήλη και στη γεννητική χώρα
  • αν ο ασθενής έχει αντιμετωπίσει φλεγμονές στο ουροποιητικό ή τον προστάτη
  • τυχόν ενδοκρινολογικές(πχ υπερθυρεοειδισμός) ή ψυχιατρικές παθήσεις του ασθενούς
  • τυχόν επεμβάσεις, τις οποίες έχει κάνει ο ασθενής
  • τα φάρμακα (πχ. ψυχοτρόπα) που τυχόν παίρνει ο ασθενής

Η λήψη του σεξουαλικού ιστορικού είναι επίσης κορυφαίας σημασίας, καθώς ο γιατρός θα πρέπει να έχει μια «αντικειμενική» εικόνα του χρόνου εκσπερμάτισης. Επίσης, θα πρέπει να γνωρίζει αν η πρόωρη εκσπερμάτιση συνοδεύεται και από άλλες δυσλειτουργίες, όπως αυτό της στυτικής δυσλειτουργίας.

Η σωστή συνεργασία ιατρού – ασθενή κατά τη διάρκεια λήψης του σεξουαλικού ιστορικού θα βοηθήσει το γιατρό να διαπιστώσει αν το πρόβλημα της πρόωρης εκσπερμάτισης σχετίζεται με:

• πρόωρη ή τραυματική σεξουαλική εμπειρία
  • τραυματική εμπειρία από τιμωρία για αυνανισμό
  • σεξουαλική βία ή κακοποίηση
  • αυξημένο άγχος σχετιζόμενο με την σεξουαλική επίδοση κ.α.

Σε επόμενο στάδιο ο γιατρός θα πρέπει να διερευνήσει την κοινωνική συμπεριφορά του ασθενούς (τυχόν κοινωνική απομόνωση, χαμηλή αυτοεκτίμηση, προβλήματα στην εργασία, τυχόν υποστήριξη που λαμβάνει από τη σύντροφό του στην αντιμετώπιση του προβλήματος κλπ.) και στη συνέχεια να προχωρήσει:

• Σε εργαστηριακό έλεγχο (γενική εξέταση αίματος και ούρων, καλλιέργεια ούρων και σπέρματος, ορμονικές εξετάσεις, PSA)
  • Σε κλινική εξέταση των γεννητικών οργάνων
  • Υπερηχογραφικό έλεγχο ουροποιητικού

Η θεραπεία της νόσου είναι κατά βάση φαρμακευτική μπορεί να χρειαστεί όμως και συνεργασία με ψυχολόγο στις περιπτώσεις που ψυχολογικά προβλήματα εμπλέκονται στην αιτιολογία.

Υπάρχει φαρμακευτική θεραπεία που έχει πλέον εγκριθεί για την πρόωρη εκσπερμάτιση αλλά και αρκετά φάρμακα που παρότι δεν έχουν επίσημη ένδειξη για αυτήν, φαίνεται από πολλές μελέτες ότι βοηθούν στο πρόβλημα.

Η σωστή αιτιολογική διάγνωση είναι πολύ σημαντική γιατί θα βοηθήσει σημαντικά στην επιλογή του καλύτερου φαρμάκου  για κάθε ασθενή.

Γιατί εφαρμόζουμε τις πλέον σύγχρονες, ολοκληρωμένες και αποτελεσματικές τεχνικές για την αντιμετώπιση των διαταραχών εκσπερμάτισης