Αιμοσπερμια

Ένα μεγάλο ποσοστό ασθενών με αιμοσπερμία μπορεί να μην έχει βρει την αιτία της πάθησης ή να μην υποφέρει από συμπτώματα.

Τι Είναι;

Αιμοσπερμία είναι η παρουσία αίματος στο σπέρμα και οφείλεται σε διάφορες καταστάσεις. Παρότι συχνά το αίμα στο σπέρμα φοβίζει τον ασθενή, σε πολύ λίγες περιπτώσεις οφείλεται σε σοβαρή πάθηση.

Πρωτοπαθής και δευτεροπαθής αιμοσπερμία

Η αιμοσπερμία διαχωρίζεται σε πρωτοπαθή και δευτεροπαθή. Πρωτοπαθή αιμοσπερμία έχουμε όταν ο ασθενής εμφανίζει σαν μοναδικό σύμπτωμα αίμα στο σπέρμα, χωρίς την διάγνωση κάποιας λοίμωξης. Προσβάλλει περίπου το 15% των ασθενών.

Στη δευτεροπαθή αιμοσπερμία, τα αίτια έχουν διαγνωστεί και τα συνηθέστερα είναι λοίμωξη, προστατίτιδα, καρκίνος και πιο σπάνια η λιθίαση του ουροποιητικού ή τα αντιπηκτικά φάρμακα.

Αίτια Αιμοσπερμίας

Τα πιο συχνά αίτια της αιμοσπερμίας είναι:

• Φλεγμονή όρχι, επιδιδυμίδος, προστάτη
  • Τραυματισμός γεννητικής περιοχής
  • Κακοήθεια
  • Διουρηθρική αφαίρεση του προστάτη
  • Διορθική βιοψία του προστάτη
  • Προβλήματα πηκτικότητας του αίματος ή λήψη αντιπηκτικών

Γενικά τα αίτια διαχωρίζονται σε φλεγμονώδη και σε καλοήθεις ή κακοήθεις παθήσεις όπως είναι η καλοήθης υπερπλασία προστάτη, τα κονδυλώματα της ουρήθρας, ο καρκίνος του προστάτη και ακόμα πιο σπάνια συστηματικές παθήσεις, όπως οι διαταραχές πηκτικότητας του αίματος ή η αρτηριακή υπέρταση.

Αν δείτε αίμα στο σπέρμα, δεν χρειάζεται να πανικοβάλλεστε καθώς το συνηθέστερο αίτιο είναι οι φλεγμονές, ιδίως σε νεαρές ηλικίες, που αντιμετωπίζονται εύκολα από την ιατρική ομάδα της ANDROCLINIC.

Συμπτώματα – Πότε να επισκεφτώ τον γιατρό

Αν η αιμοσπερμία συνοδεύεται και από άλλα συμπτώματα, όπως είναι ο πόνος κατά την εκσπερμάτιση, πυρετός, έντονη οσμή ούρων τότε η ανάγκη επίσκεψης στον γιατρό έχει πιο επείγοντα χαρακτήρα.

Αν έχετε ένα ήδη βεβαρημένο οικογενειακό ιστορικό καρκίνου, αν παίρνετε αντιπηκτικά φάρμακα ή αν υπάρχει κάποια υποψία σεξουαλικώς μεταδιδόμενου νοσήματος επίσης πρέπει να ζητήσετε άμεση ιατρική βοήθεια.

Διαγνωστικός Έλεγχος

Ο διαγνωστικός έλεγχος συνήθως περιλαμβάνει τις παρακάτω εξετάσεις:

• Κλινική εξέταση
  • Καλλιέργεια σπέρματος
  • Καλλιέργεια ούρων
  • Υπερηχογράφημα προστάτη
  • Υπερηχογράφημα όρχεων
  • Αιματολογικές εξετάσεις και PSA

Κατάλληλη Θεραπεία – Αντιμετώπιση

Για την αντιμετώπιση της αιμοσπερμίας, πολύ σημαντικό είναι να διευκρινιστεί το αίτιο, από το οποίο συνήθως εξαρτάται και η αντιμετώπισή της. Η παρουσία προστατίτιδας που φέρνει σαν αποτέλεσμα την αιμοσπερμία, στις περισσότερες των περιπτώσεων αντιμετωπίζεται με αντιβίωση.

Ένα μεγάλο ποσοστό ασθενών επίσης, μπορεί να μην έχει βρει την αιτία της πάθησης ή να μην υποφέρει από άλλα συμπτώματα. Συχνά σε αυτές τις περιπτώσεις το πρόβλημα θεραπεύεται από μόνο του ή μπορούμε να δοκιμάσουμε διάφορες συμπτωματικές θεραπείες. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να χρειαστούν πιο επεμβατικές διαγνωστικές εξετάσεις ή και κάποια μορφής επεμβατική θεραπεία

Η εμπειρία και η γνώση των ιατρών του κάθε κέντρου μπορούν να μεταβάλλουν την αποτελεσματικότητα των ενέσεων

Η αιμοσπερμία χωρίζεται ως εξής:

• Πρωτοπαθής αιμοσπερμία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το μόνο σύμπτωμα που εμφανίζεται είναι το αίμα και δεν συνυπάρχει κάποια λοίμωξη.
  • Δευτεροπαθής αιμοσπερμία. Η δευτεροπαθής αιμοσπερμία οφείλεται σε προστατίτιδα, λοίμωξη, καρκίνο ή ακόμα και λιθίαση στο ουροποιητικό σύστημα

Η αιμοσπερμία συνήθως οφείλεται στους εξής παράγοντες:

• Τραυματισμός περιοχής
  • Κακοήθεια
  • Φλεγμονή
  • Προβλήματα πηκτικότητας του αίματος ή λήψη αντιπηκτικών φαρμάκων
  • Διορθική βιοψία προστάτη
  • Διουρηθρική αφαίρεση του προστάτη

Η αιμοσπερμία δεν πρέπει να προκαλεί πανικό στον ασθενή. Συνήθως, οφείλεται σε κάποια φλεγμονή και όχι κάτι πιο σοβαρό. Εντούτοις, επειδή πιο σοβαρές αιτίες δεν μπορούν να αποκλειστούν χωρίς εξέταση από ειδικό, είναι απαραίτητο ο ασθενής με αιματουρία να προσφεύγει άμεσα στον ειδικό Ανδρολόγο.

• Καλλιέργεια σπέρματος
  • Καλλιέργεια ούρων
  • Υπερηχογράφημα προστάτη και όρχεων
  • Αιματολογικές εξετάσεις και PSA
  • Ψηλάφηση του προστάτη

Ο τρόπος αντιμετώπισης ορίζεται από το υποκείμενο αίτιο. Εάν προκύπτει λόγω προστατίτιδας, τότε χορηγείται αντιβίωση. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να υποχωρήσει μόνη της ή να απαιτηθούν συντηρητικές θεραπείες. Σε σπάνιες περιπτώσεις χρήζουν επεμβατική θεραπεία.